streda 11. marca 2020

Ako sa pri pohovore nestať dúhovým pelikánom (2016)

Foto: Kyria Photography (Fcb) 
Rozposlali ste si všade možne svoje životopisy, poctili ste dokonca aj svojou návštevou niektoré spoločnosti a už sa neviete dočkať, kedy sa vám už konečne niekto ozve a zavolá vás na osobný pohovor. Počas toho čakania ste nervózni, neistí, pretože neviete na čom ste. Každá minúta je boj s časom a ak to trvá príliš dlho, už prestávate veriť, že vás bude niekto kontaktovať.

A keď to príde celkom nečakane, tak si chcete všetko starostlivo naplánovať, aby ste neurobili žiadnu osudovú chybu a ukázali sa pred svojim potenciálnym zamestnávateľom len v tom najlepšom svetle.

Pokiaľ nemáte konexie alebo vidíte svojho budúceho vedúceho prvý krát v živote, tak je dosť pravdepodobné, že vás bude chcieť otestovať a nachytať otázkami, na ktoré mu nie vždy môžete povedať pravdu. Ja patrím medzi mimoriadne úprimných a pravdovravných ľudí, čo sa mi neraz v práci veľmi škaredo vypomstilo, takže viem veľmi dobre, aké to je, ak človek musí proti svojej vôli mlčať.


Lenže niekedy iná možnosť neexistuje a rebelovať na pohovore, nedajbože sa dohadovať s budúcim zamestnávateľom sa skutočne neoplatí.

Nižšie som popísala formulky, ktoré vám môžu slúžiť ako pomôcka v prípade, ak sa už zúčastnite osobného pohovoru.

Naštudované informácie o spoločnosti, firme sú základom !
,,Už som o vás počul, ale neviem na čo ste zameraní." STOP! Neexistuje, aby ste išli na nejaký pohovor a neviete, čo je základnou filozofiou firmy, u ktorej sa uchádzate o prácu. Ešte predtým je vašou povinnosťou si pozrieť webovú stránku, prípadne facebookovú skupinu, kde nájdete všetky potrebné informácie o firme, resp. spoločnosti. Ak nemáte ani šajnu o tom, čo sa robí v oblasti, kde sa chcete zamestnať, tak je veľmi nepravdepodobné, že s vami taká firma podpíše nejakú zmluvu.

Voľba vhodného dress codu je alfa omega
,,Práca nie je kabaret, krčma, diskotéka, koncert, ples a ani plaváreň." Možno to na prvý pohľad pôsobí ako banalita, ale nikdy by ste nemali podceniť na osobnom pohovore pracovné oblečenie. Keďže vás zamestnávateľ nemusí poznať, urobí si prvý dojem na základe toho, ako vyzeráte a ak mu dáte podnet, aby si o vás pomyslel, že nie ste reprezentatívny typ, tak sa veľmi jednoducho môže stať, že vám nedá možnosť sa zapracovať a okamžite vás nejako nelichotivo ,,označí." Ľudia vám hovoria, ako fantasticky vyzeráte v tých saténových šatách alebo s tým fialovým melírom, no pokiaľ idete na pracovný pohovor, skúste tomu prispôsobiť aj svoju imidž a vizáž. Pravdou je, že zamestnávateľ si všíma nielen váš prejav, správanie, ale aj obliekanie.

Svoj ,,životný príbeh" si odložte na knižnú autobiografiu
,,Narodil som sa v Bratislave, mám dvoch súrodencov, chovám jedného škrečka a rybičky. Na základnej škole som nebol veľmi obľúbený a učiteľka z matematiky so mnou nevychádzala najlepšie. Veľmi sa mi páčilo jedno dievča ...." STOP! Ak vás zamestnávateľ vyzve, aby ste mu niečo o sebe povedali, tým nemyslí, že mu máte porozprávať každý detail od vášho prvého kroku po posledný najhorší sex. Nie ste jediný, koho čaká pohovor a on ma na vás vyhradený len určitý čas. Šetrite svoju energiu na niečo produktívnejšie a skúste sa opísať stručne a výstižne. Väčšinou zamestnávateľa zaujímajú vaše predošlé pracovné skúsenosti a nie to, kedy ste sa prvýkrát skutočne zamilovali.

Doterajšie pracovné skúsenosti by mali byť pestro opísané
,,Predtým som pracovala v Auparku, kde som predávala oblečenie. O dva mesiace neskôr som nastúpila do Tesca, kde som predávala potraviny. O pol roka som skončila v kníhkupectve a tam som ponúkala zákazníkom knihy." STOP! Vášho zamestnávateľa isto bude zaujímať, aké sú vaše profesie, ktoré ste vyskúšali. Preto by ste sa mali snažiť, aby ste ich opísali čím najzáživnejšie, pútavo a obdivne. Nemuseli ste byť generálnym riaditeľom alebo veľvyslancom, no ak budete rozprávať živo, veselo a súčasne na úrovni, v zamestnávateľovi vzbudíte dojem, že ste šikovný, sebavedomý a nadaný jedinec. A s takým je radosť spolupracovať!

Pomlčte o svojej vysnívanej práci a nespokojnosti, že ste ju nedosiahli
,,Veľmi by som chcel pracovať v reklamnej agentúre, ale žiaľ zatiaľ ma tam nezobrali. Je to zapríčinené školou, pretože som vyštudoval ekonomiku. A tak som sa rozhodol, že vezmem to, čo príde ako prvé. Veď niekde musím začať." STOP! To najhoršie čo môžete urobiť je, ak začnete zamestnávateľovi vysvetľovať, že sa vám nepodarilo splniť váš sen o ideálnej práci. Samozrejme, na pohovore sa vás pýtajú, aká je vaša predstava o práci, ale vy by ste nemali hovoriť o tom ako túžite po umení, keď robíte pohovor v banke alebo v personálnej agentúre. A už vôbec nespomínajte, že sa o túto prácu uchádzate iba preto, že ste nedostali nikde inde možnosť. Zamestnávatelia chcú takých ľudí, na ktorých vidia, že to myslia s prácou vážne a sú seriózni. Vedia presne čo chcú robiť a prečo prišli na pohovor. Špekulantov nechce žiadny zamestnávateľ.

Musíte mať jasnú predstavu o svojom zamestnaní
,,Neviem, čo by som u vás mohla robiť. Máte určite zaujímavé ponuky, ale ja neviem kde by som sa zaradila. Poradili by ste mi?." STOP! Ak sa vás zamestnávateľ pýta na to, kde sa vidíte, vy musíte mať jasnú predstavu o tom, čo chcete v tej práci robiť. Ak sa neviete vyjadriť k tomu, čo by vás napĺňalo, tak začnete pôsobiť na zamestnávateľa nedôveryhodne a nezodpovedne. Vy musíte poznať svoju hodnotu, svoje kvality a na základe toho vyjadriť to, čo chcete pre tú firmu spraviť. Prečo by si myslíte, že by ste boli pre ňu prínosom, čo by ste v nej chceli zaviesť, čo by jej pomohlo k vyššej efektívnosti. Musíte poznať odpoveď na to, prečo práve vy ste ten vhodný uchádzač o túto prácu.

Nespomínajte očakávajúce ďalšie pohovory
,,Ak by ste ma náhodou v tejto práci nezamestnali, tak by sa nič neudialo, pretože ma čakajú pohovory v ostatných spoločnostiach. Podal som si viac životopisov." STOP! Hoci sa vás zamestnávateľ môže opýtať na to, kde všade ste si dali životopis, nie je vhodné mu oznamovať, že práca, u ktorej robíte pohovor nie je pre vás tak ideálna, ako tie, na ktoré ešte len čakáte. To nechce počuť žiadny zamestnávateľ. Automaticky si urobí o vás mienku, že ste prelietavý, nestály a bude zvažovať, či vás zamestná a podpíše s vami zmluvu.

Je len jediná práca snov - tá kde robíte pohovor
,,Táto práca nie je pre mňa ideálna a ani vysnívaná. Preto verím, že sa mi ešte odniekiaľ ozvú, aby som mohla robiť to, čo ma baví." STOP! Takáto veta je úplným skalpelom úrazu na osobnom pohovore. Je absolútne neprijateľné, aby ste v práci, o ktorú sa uchádzate hovorili, že vás táto práca až tak neoslovila a čakáte na lepšiu firmu! Je nad slnko jasné, že takéto vyjadrenie by urazilo aj toho najtolerantnejšieho zamestnávateľa.

Praktické otázky vyrieši improvizácia
,,V živote som nič také nerobil, vôbec neviem čo mám povedať. Ešte nikto sa ma nič také nepýtal." STOP! Ak sa vás zamestnávateľ spýta niečo, čo nenájdete na stránke ani na internete, tak sa netvárte, ako keby ste sa akurát dozvedeli, že existuje gravitačné pole. Zamestnávateľ si uvedomuje, že nemôžete podať odpovedať profesionála, lenže on testuje vaše pohotové myslenie, vašu pokoru a súčasne vašu vyrovnanosť. Nebojte sa trošku využiť fantázie, predstavivosti a zaimprovizovať. Nič sa nestane, ak sa pomýlite, len nezostávajte ticho!

Využite marketing - reklamu - predajte sa!
,,Nie som úplne ideálny, mám veľa chýb, ani v ostatných prácach sa mi nedarilo." STOP! Ak sa chcete tváriť ako obetný baránok a pritom si myslieť, že zamestnávateľa na prvý pohľad očaríte, tak na to rovno zabudnite. Je veľmi dôležité, ako pôsobíte na človeka, ktorý s vami robí pracovný pohovor. Musíte sa vyjadrovať tak, aby z vás vycítil, že vy ste úplne vhodný adept na uzavretie pracovného pomeru. Nemusíte byť narcismi, aby ste sa vedeli vhodne predať. Stačí, ak sa vyjadríte pozitívne o svojej osobe v súvislosti s firmou, v ktorej sa chcete zamestnať.

Text: pb 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára